Saturday, May 11, 2019

پروژه آر تو پی چیست؟

Image may contain: one or more people


پروژه R2P آر تو پی چیست؟
مسئولیت حمایت یا «آر تو پی» (به انگلیسی: R2P یا RtoP) که مختصر شدهٔ (Responsibility to Protect) است، اشاره به «اصل مسئولیت حمایت» است و بر اساس آن، حکومت نه یک امتیاز، بلکه یک «مسئولیت» است که رهبران نسبت به آحاد مردم باید دارا باشند.
هر حکومتی وظیفه دارد که از مردم خود علیه کشتار دست جمعی، جنایت جنگی، پاکسازی نژادی یا قومی و جنایت علیه بشریت حمایت کند. این مسئولیت مستلزم پیشگیری از این گونه جنایات از طریق ابزارهای مناسب و ضروری است.
بر این اساس یک حکومت نباید علیه مردم خودش به جنگ و کشتار دست بزند و این ستم را با «حق حاکمیت» و اصولی چون «عدم دخالت» و «برابری دولتها» توجیه کند. اگر حکومتی از زیر بار این مسولیت شانه خای کند و علیه مردم خودش به داغ و درفش متوسل شود و جنگ و کشتار دست جمعی راه بیندازد، جامعه جهانی حق دخالت در آن کشور را دارد.
این دخالت از آغاز قهرآمیز و مسلحانه نیست. جامعه جهانی میتواند در بدو امر با آن حکومت برخورد حقوقی کرده و از بُعد سیاسی و اقتصادی در تنگنا قرار دهد تا از آزار مردم خودش دست بردارد اما این دخالت می‌تواند به برخورد نظامی هم کشیده شود، دخالتی که باید تغییر اوضاع را در چشم‌انداز خودش داشته باشد و به دور و تسلل جنگ و کشتار پایان دهد. ضمنن این دخالت نظامی باید واقعن اجتناب ناپذیر باشد. یعنی روش‌های دیپلماتیک جواب نداشته باشد. نکته دیگر اینکه این دخالت لزومن سقوط حکومت ضد مردمی را از ابتدای امر در نظر نداشته باشد و سرنگونی حکومت خاطی (حتا اگر اعلام نشود) هدف از پیش تعیین شده آن نباشد.
اصل "مسؤلیت حمایت" (آر تو پی) پس از حوادث دردناکی که در رواندا در سال ۱۹۹۴ روی داد در دستور کار نمایندگان سازمان ملل قرار گرفت و عنان برای اجرایی شدن آن کوشش زیادی کرد. ده سال بعد در سال ۲۰۰۶ شورای امنیت سازمان ملل آن را در دو پاراگراف (پاراگرافهای ۱۳۸ و ۱۳۹) تصویب کرد.
اصل "مسؤلیت حمایت" (آر تو پی) در واقع میگوید: یک حکومت نباید بر ضد مردم خود باشد. اما این ضدیت آنگاه می‌تواند به دخالت نظامی منجر شود، که در قالب اقدام به کشتار دست جمعی، پا کسازی نژادی یا قومی، جنایت جنگی یا جنایت علیه بشریت صورت پذیرفته باشد. از نظر بیرونی چنین حکومتی خطری جدی برای خلقهای دیگر است که باید با آن مقابله کرد. در مورد ایران همه روشهای حقوقی به بن بست رسیده است، و با توجه به حضور نظامی امریکا در خلیج پارس مردم میتوانند تظاهرات میلیونی را بدون ترس از سرکوب گسترده انجام بدهند زیرا سپاه رژیم تروریست اعلام شده است.
#ایران
#شاهزاده
#شهبانو
#موریس_آریایی

مطالب روشنگری من را میتوانید در اینستاگرام و تلگرام نیز فالو کنید:
اینستاگرام: www.instagram.com/moris_aryai
تلگرام : https://t.me/raymanshazade
📢 Iran First

Respect to invite you to join the group to share social information and interesting offers of life with images, videos and posts:

https://t.me/raymanshazade

تاریخ بهترین آموزگار است....
خودکرده را تدبیر نیست.
امروز حسرت دیروز را میخوریم.
#رضا_شاه_روحت_شاد.
#شاهنشاه_روحت_شاد.

@ ننگ ابدی بر شورشیان ایران بر باد ده ۵۷... بیشتر کسانیکه شورش و انقلاب کردند آواره و بعد ها پشیمان شدند.موریس آریایی✍️
پدرم ویرانه ای را از قاجارها تحویل گرفت و تمام کوشش خود را در جهت آباد کردن ایران کرد و من نیز کوشش کردم ادامه دهنده راه وی باشم، اما گروهی فکر میکردند که باید در 24 همه جا گلستان شود.شاهنشاه آریامهر✍️
📢 Iran First


No comments:

Post a Comment