Saturday, December 9, 2017

روی خط نوستالژی صنعت در ایران.

Image may contain: one or more people and text


روی خط نوستالژی صنعت در ایران........................

گزارش از مراسم افتتاح خط تولید پیکان، مجله بامشاد؛ اردیبهشت 1346

مقارن ساعت ده و نیم صبح روز دوشنبه، بیست و سوم اردیبهشت ماه، قسمت سواری سازی ایران ناسیونال رسماً به دست مبارک شاهنشاه آریامهر افتتاح شد.
در مراسم افتتاح آقای هویدا نخست‌وزیر، رؤسای سنا و مجلس شورای ملی، وزیر دربار پادشاهی، وزیر اقتصاد و چند تن دیگر از وزیران کابینه، شهردار پایتخت، رؤسای بانک‌ها و شخصیت‌های مختلف اقتصادی و بازرگانی و نمایندگان صنایع تولیدی کشور حضور داشتند. از ساعت نه و نیم به تدریج شخصیت‌های مملکتی در محوطه‌ی کارخانه ایران ناسیونال واقع در کیلومتر ۲۰ جاده کرج حضور یافته و انتظار تشریف فرمائی شاهنشاه آریامهر و علیا حضرت شهربانو فرح را داشتند.
ساعت ده و نیم صبح شاهنشاه آریامهر و علیا حضرت شهبانو با هلیکوپتر به محوطه‌ی کارخانجات ایران ناسیونال تشریف فرما شدند و مورد استقبال قرار گرفتند. در آغاز دوشیزه خردسالی یک دسته گل زیبا به حضور علیا حضرت شهبانو تقدیم داشت. سپس اعلی‌حضرتین به جایگاه مخصوص تشریف فرما شدند و مهندسان ایرانی و خارجی به حضور شاهنشاه و شهبانو معرفی گردیدند.
آنگاه آقای دکتر عالیخانی وزیر اقتصاد گزارشی معروض داشت و طی آن اظهار نمود: شاهنشاها! مؤسسه‌ای که امروز به قدوم شاهنشاه آریامهر مباهی شده نتیجه مستقیم انقلاب پر خیر و ثمری است که به ابتکار و تحت عنایات مستمر شاهنشاه به تدریج قیافه‌‌ی عمومی کشور را از ریشه تغییر می‌دهد. آقای دکتر عالیخانی سپس به صنعت اتومبیل سازی در ایران از آغاز تا کنون اشاره کرد و به عرض رسانید: اینک روزانه ده دستگاه اتومبیل سواری و هفت دستگاه اتوبوس و وسائط نقلیه‌ی دیگر در کارخانجات ایران ناسیونال ساخته می‌شود و این ظرفیت در مورد اتومبیل سواری تا دو ماه دیگر به روزی بیست دستگاه و در مورد سایر وسائط نقلیه تا پایان سال جاری به روزی چهارده دستگاه خواهد رسید. پس از پایان سخنان آقای دکتر عالیخانی وزیر اقتصاد، آقای احمد خیامی رئیس هیئت مدیره‌ی کارخانجات ایران ناسیونال چنین معروض داشت: شاهنشاها! خدمتگزار به نمایندگی از طرف کارکنان این واحد صنعتی عالی‌ترین تشکرات و سپاسگزاری قلبی خود را از تشریف فرمائی شاهنشاه آریامهر و شهبانوی محبوب ایران جهت افتتاح قسمت‌های جدید این کارخانه تقدیم می‌دارد.

اوامر شاهنشاه در نمایشگاه صنایع ایران در شیراز بزرگترین انگیزه و مشوق برای ساختن اتومبیل سواری در ایران بود. الطاف و عنایات بی‌پایان اعلی‌حضرت و تحولات اساسی و پیشرفت‌های عمیقی که در پرتو انقلاب شاه و مردم در کلیه‌ی شئون کشور حاصل شده است به ما نیرو و امکان داد تا بتوانیم قسمتی از وظائف خود را نسبت به رهبر عالیقدر خویش و ملّت ایران انجام دهیم. چنانکه خاطر مبارک مستحضر است این نخستین گام اساسی در راه صنایع اتومبیل سازی شور است. خدمتگزار نه تنها امیدوار است بلکه ایمان راسخ دارد در آینده نزدیکی میهن ما در این صنعت که مادر بسیاری صنایع دیگر است مقامی را که شایسته‌ی ایران است در جهان احراز خواهد نمود.

همانطور که نظر مبارک بوده است کوشش شده کارخانه با مدرن‌ترین ماشین آلات و طبق تازه‌ترین اصول منطبق با احتیاجات آینده کشور و قابل توسعه برای ساخت موتور و گروه محرکه مجهّز گردد. چون این صنعت در کشور ما سابقه‌ای نداشت، احتیاج مبرمی به مهندسین و کارگران با تجربه بود طبق برنامه تنظیمی از آغاز کار همه ساله گروهی از کارگران و مهندسین به کشورهای بزرگ صنعتی اعزام شده‌اند و همچنین به تناوب عده زیادی مهندسین و کارشناسان خارجی برای آموزش کارگران در کارخانه استخدام گردیدند و آنها با ایجاد کلاس‌های آموزشی و استفاده از ماشین آلات و ابزار تازه‌ای که کارخانه وارد و نصب نموده است، عملاً آموزش‌های لازم به کارکنان کارخانه داده و می‌دهند. در امور اداری نیز متصدیان مربوط در داخل و خارج از کشور آموزش‌های لازم را دیده‌اند.
شاهنشاها! استعداد و هوش فطری کارگرانی که در این رشته از صنعت کار می‌کنند غیر قابل تصور و موجب اعجاب تمام کارشناسان خارجی است. به طوری که پس از سه سال در رشته اتوبوس سازی آنها توانسته‌اند مرغوب‌ترین ساخته‌های خود را به کارخانه مادر رسانیده و در موادی بر آنها پیشی گیرند و حتی بازده کارشان تا ۴ درصد از کارگران مشابه خارجی که سالیان دراز در این رشته تجربه دارند بیشتر شده است. کوشش خدمتگزاران بر این است که همین وضع را در قسمت اتومبیل سازی نیز برقرار سازیم، از نظر سرمایه گزاری و ایجاد کارخانه و آماده نمودن نیروی انسانی و جلب کمک‌های فنّی نیمی از راهی که هدف آن ساختن حدأقل نود درصد یک خودرو می‌باشد طی شده است و ما برای انجام بقیه آن فقط مقداری وقت لازم داریم تا با استفاده از تجاربی که در چند سال گذشته به دست آورده‌ایم بتوانیم خود را برای اجرای طرح‌های تازه و دسترسی به بازارهای نو آماده نمائیم.

چون صنعت قالب سازی لازمه‌ی داشتن یک صنعت مستقل اتومبیل سازی است، مدت یک سال که با همکاری یکی از بزرگترین کارخانجات قالب سازی جهان مشغول بررسی انجام طرح و ایجاد یک کارخانه‌ی قالب سازی بسیار مجهز می‌باشیم که کوره‌ها و دستگاه‌های ذوب چدن نیز شامل آن است و نیز همراه این طرح سرگرم مطالعه برای ساخت موتور جهت انواع اتوبوس و کامیون و سایر احتیاجات موتوری کشور هستیم.
وزارت اقتصاد با راهنمائی‌های فنی، وزارت آب و برق با دادن برق فشار قوی و آب مورد احتیاج کارخانه و نیروی هوائی شاهنشاهی ایران با در اختیار گذاشتن جراثقال‌های سنگین خود برای نصب پرس‌ها و نیز از مؤسسات اعتبار داخلی، بانک ملّی ایران با تأمین اعتبار ارزنده در مقابل سفته‌های مشتریان مؤثرترین کمک و همکاری را با این سازمان نموده‌اند.
همکاری‌های فنی کارخانه‌ی رامبلر بنز آلمان در رشته اتوبوس سازی و همکاری‌های فنی سواری کارخانجات روتس انگلستان در قسمت سواری سازی قابل توجه است.
شاهنشاها! آنچه ما تا کنون بر حسب وظیفه‌ی ملّی انجام داده‌ایم بسیار کوچک و ناچیز است. هدف ما این است که ضمن تأمین رفاه و آسایش بیشتر برای همکاران کارگران با ساخت تمام قسمت‌های اتومبیل و ایجاد صنایع بزرگ‌تر، قسمتی از دین خود را به میهن عزیز ادا نموده و نشان دهیم که لیاقت داشتن چنین شاهنشاه خردمند و بزرگی را داریم.
مسئلت می‌نمائیم ما را در مقابل شاهنشاه خجلت زده نکند.
جاوید شاهنشاه آریامهر و علیا حضرت شهبانو؛ پاینده ایران.

در این موقع بنا بر تقاضای وزیر اقتصاد شاهنشاه آریامهر با قطع نوار سه رنگ؛ سالن بزرگ ساخت اتومبیل‌های سواری را افتتاح نمودند و به اتفاق علیا حضرت شهبانو به ترتیب از قسمت‌های پرس، شاسی سازی، نصب موتور، رنگ کاری و آماده شدن اتومبیل‌های سواری دیدن فرمودند و در هر قسمت توضیحات لازم وسیله آقایان احمد و محمود خیامی به عرض رسید.
شاهنشاه آریامهر در قسمت‌های مختلف با کارگران صحبت فرمودند و درباره‌ی پیشرفت کارشان و همچنین درباره‌ی وضع زندگی آنان پرسش‌هائی فرمودند. شاهنشاه در قسمتی که اتومبیل‌های سواری آماده می‌شود شخصاً پشت فرمان یکی از اتومبیل‌های پیکان قرار گرفتند و درباره‌ی قدرت موتور و قسمت‌های اتومبیل پیکان از مهندسان مربوطه پرسش‌هائی فرمودند. آنگاه شاهنشاه آریامهر با قطع نوار سه رنگ سالن بزرگی را که محل ساختن شاسی‌ها و قطعات مختلف اتوبوس و اتومبیل‌های باری کارخانجات ایران ناسیونال است افتتاح نمودند.
شاهنشاه پس از این بازدید در دفتر کارخانه حضور یافتند و پس از ابراز رضایت از نحوه‌‌ی فعالیت و پیشرفت کارهای کارخانه دفتر یادبود کارخانه را توشیح فرمودند و سپس در میان ابراز احساسات پرشور کلیه‌ی کارگران کارخانه به اجتماع آنان قدم نهادند.
در این هنگام آقای دانشور به نمایندگی از طرف کارگران کارخانه به عرض رساند:
شاهنشاها! جان نثار اجازه می‌خواهد با زبان حال مکئونات قلبی کارگران این کارخانه را به شرف عرض مبارک برساند. کارگران شرافتمندی که قلبشان از مهر شاهنشاه آریامهر و شهبانوی محبوب ایران آکنده است.
ما از صمیم قلب در پیشگاه رهبر خردمندی که پرچمدار انقلاب سفید است سر تعظیم فرود می‌آوریم.
درود ما به تو ای رهبر دور اندیش که در این دنیای پر آشوب میهن ما را از نعمت امنیّت و آسایش برخوردار ساخته‌ای. سپاس فراوان ما نثار تو ای آزادی بخش زنان ایران. سلام ما به تو ای نجات دهنده‌ی دهقانان و کارگران. درود فراوان ما به شهبانوی محبوب ایران که پناهگاه رنج دیدگان و حامی هنرمندان و کارگران روشنفکر کشور است.
آقای دانشور افزود:
شاهنشاها! ما از خدای بزرگ می‌خواهیم که ما را به سهم خود در راه به ثمر رساندن هدف‌های انقلاب سفید شاه و مردم یاری کند.
در این موقع شاهنشاه آریامهر در میان موجی از ابراز احساسات کارگران نسبت به معظّم له پشت میکروفون قرار گرفتند و بیاناتی به این شرح ایراد فرمودند: ... من امروز از دیدن این کارخانه که به همّت ایرانی و با کوشش خستگی ناپذیر و علاقه‌ای که در کار شما کارگرها برای به ثمر رساندن نقشه ایجاد صنعت اتومبیل سازی در ایران به دست آمده است، خود شما به اندازه‌ی من خوش‌وقت و احساس غرور و شادی می‌کنند.
اگر به خاطر داشته باشید تا چند سال پیش امکانات صنعتی ما بسیار محدود بود، دکان‌های کوچکی گه احیاناً لو لولهنگی حلبی با شیروانی‌ها را می‌توانستند بسازند، امروز آن شیروانی‌هائی که با ورقه‌های حلبی می‌ساختند کار ما به پرس کردن بدنه‌های ماشین و پرس‌های ۱۴۰۰ تنی رسیده است و این مدت زمان طولانی نبوده و این خود نشانه‌ی نبوغ، ابتکار و استعداد ایرانی را به خوبی مبرهن و واضح می‌نماید. کارگر ایرانی موفق به نشان دادن این استعداد بوده است. در اجتماع این مملکت در حال و به خصوص در آینده وظیفه بسیار خطیری را به عهده دارد.
با همین بازدید این کارخانه می‌بینیم که امکان صنعتی شدن این مملکت تا چه حدّی آسان و فراهم است. ثروت طبیعی موجود و ثروت انسانی نیز بهترین امتحان آن را شما کارگران این کارخانه داده‌اید. آینده یک مملکت مترقّی و پیشروی بستگی به میزان صنعتی شدن آن دارد. ما برای ایجاد کار، برای پیشرفت جامعه، برای ترقّی، برای به دست آوردن سطح زندگی بالاتری، مسلماً برنامه صنعتی کردن مملکت را قویاً در آتیه دنبال خواهیم کرد. این موسسه باید به حداکثر تکمیل بشود. موسسات از قبیل این باید به تعداد بیشتری در مملکت زیاد بشود. کارگرهائی مثل شما زحمتکش، بااستعداد روز به روز در مملکت باید بیشتر بشوند.
در این موقع از طرف کارگران به شدت نسبت به شاهنشاه آریامهر ابراز احساسات شد. به طوری که تا چند دقیقه طنین کف زدن‌ها و فریادهای شادی کارگران در محوطه کارخانه ادامه داشت. شاهنشاه آریامهر چند لحظه قبل از این که از محل کارخانجات اتومبیل‌های سواری پیکان عزیمت فرمایند، ضمن ابراز تفقد نسبت به آقایان احمد و محمود خیامی، مدیران کارخانجات ایران ناسیونال فرمودند: امیدوارم شما که با عشق و علاقه کامل نسبت به ایجاد این واحد صنعتی اقدام نموده‌اید و همچنین کارخانه‌های مشابه دیگری که در این راه گام برمی‌دارند در کار خود موفّق باشید.
در این بازدید از طرف کارخانجات ایران ناسیونال یک دستگاه اتومبیل مخصوص کتابخانه به علیا حضرت شهبانو فرح تقدیم گردید و آقای احمد خیامی رئیس هیئت مدیره‌ی کارخانجات ایران ناسیونال طی استدعائی که کتباً به حضور علیا حضرت تقدیم نمود، چنین اظهار داشت: این کارخانه افتخار دارد که یک دستگاه اتومبیل ۳۰۲ مخصوص کتابخانه که ساخت آن در شرف اتمام است، برای کانون فکری کودکان و نوجوانان به حضور مبارک تقدیم می‌نماید.
اعلی‌حضزتین مقارن ساعت یک پس از ظهر با هلیکوپتر کارخانجات ایران ناسیونال را ترک گفتند.

مجله‌ی بامشاد، از ۲۶ اردیبهشت تا ۲ خرداد ۱۳۴۶

.@شاهان پهلوی خواهان سر افرازی و سربلندی ایران و ایرانی در جهان بودند، آن چیزی که هم اکنون وجود خارجی ندارد، رژیم تروریستی و جنایتکار جمهوری اسلامی چهره بسیار خشنی از ایرانیان به جهانیان معرفی کرد, هم اکنون ایرانی به عنوان تروریست در جهان شناخته میشود. به گفته چرچیل در کشور های عقب مانده آنانکه با مشت های گره کرده انقلاب میکنند روزی با مشت های از هم گسیخته گدایی خواهند کرد.!! از ایرانی است که بر ایرانی است!! موریس آریایی-آگاهی بنیان رهایی است...

هزاران افسوس بر شما که نمیدانید بخاطر همین بلند پروازی ها و اعتلای کشور چه بر خوردی در جهان با پادشاه ایران صورت گرفت! و افسوس که اتحاد شوم دشمنان داخلی و خارجی سدی در راه پیشرفت ایران شد و حق ناسپاسی و حق ناشناسی ایرانیها کشور را به قرون وسطای تازیان افسار گسیخته سوق داد!!موریس آریایی - آگاهی بنیان رهایی است. آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا میکرد!! تنها یک ایرانی میتواند کشور آباد خود را ویران و نابود کند, به خارج آید و کاسه گدایی به سوی بیگانگان دراز کند و پز هم بدهد. اگر آفریقایی ها هم بودند قدر دوران شاه را میدانستند و آن دست آورد ها را به آسانی از دست نمیدانند. ایرانی حق شناس و حق سپاس نیست.موریس آریایی-!! کدبان موریس آریایی- آگاهی بنیان رهایی است.. ❀
+++

No comments:

Post a Comment