Friday, May 1, 2015

خلعتبری وزیر امور خارجه ایران



خلعتبری وزیر امور خارجه ایران در کابینهٔ هویدا و جمشید آموزگار در دوران سلطنت پهلوی دوم بود وی امضاکنندهٔ پیمان معروف ۱۹۷۵ الجزایر و قرارداد احداث نیروگاه اتمی در ایران بود.
نیروگاه اتمی بوشهر به عنوان نخستین نیروگاه اتمی ایران توسط شرکت "کرافت‌وِرک اونیون" آلمان (Kraftwerk Union AG) ساخته شود. در دوران طلایی پادشاهی سال ۱۳۵۵ و ۲ سال پس از تاسیس سازمان انرژی اتمی ایران، این سازمان با بخش تکنولوژی و تحقیقات سازمان انرژی اتمی آلمان غربی موافقتنامه‌ای برای همکاری‌های بلند مدت امضا کرد و در پی آن شرکت کرافت ورک یونیون، یکی از شرکت‌های وابسته به زیمنس آلمان ساخت ۲ واحد نیروگاه اتمی هر یک به توان اسمی ۱۲۹۳ مگاوات و توان خالص ۱۱۹۶ مگاوات را در بوشهر برعهده گرفت. اما در سال ۱۳۵۷ در شرایطی که حدود ۷۵ درصد از واحد اول و ۶۰ درصد واحد دوم نیروگاه ساخته شده بود با شورش ننگین ۱۳۵۷در ایران طرف آلمانی کار بر روی پروژه را متوقف کرد. خلعتبری وزیر امور خارجه ایران در کابینهٔ هویدا و جمشید آموزگار در دوران سلطنت پهلوی دوم بود وی امضاکنندهٔ پیمان معروف ۱۹۷۵ الجزایر و قرارداد احداث نیروگاه اتمی در ایران بود. خلعتبری سرانجام در ۲۲ فروردین ۱۳۵۸ به همراه جمعی دیگر از سران شاه در بیدادگاه انقلابیون به ریاست خلخالی فاسد و جنایتکار و با دلیل اصلی تهیه و امضای پیمان الجزایر و نقش وی در امضای قرار داد احداث نیروگاه اتمی بوشهر٬ با این استدلال که ایران با وجود ذخایر عظیم نفت و گاز نیازی به نیروگاه اتمی ندارد و امضای این قرار داد مصداق تضییع اموال بیت‌ مال است٬ محکوم به اعدام شد و این حکم در زندان قصر در همان زمان به اجرا درآمد. در بخشی از یکی از گزارش های روزنامه کیهان در مورد دادگاه خلعتبری و کیفر خواست به نقل از رئیس دادگاه چنین گزارش شده است: «آقای خلعتبری شما متهم هستید به فساد در زمین، قیام علیه حاکمیت ملی، عضویت در هیئت حاکمه ضدملت، وزیر خارجه و عضو ارشد آن حکومت، شما شریک جرم آن حکومت بودید که به دست امپریالیست ها و اربابان آمریکایی اداره می شد، استخدام عناصر در وزارت خارجه و...!! »

کسی نیست از این جنایتکاران بپرسد اگر انرژی هسته ای بد بود, چرا خودشان اینهمه هزینه کشور و ملت را صرف مطامع جنایتکارانه خود میکنند!!!

آگاهی بنیان رهایی است.
برگ اسلام جنایتکار است.
#. #

No comments:

Post a Comment