Friday, May 1, 2015

خط قرمز



خط قرمز
..........................
توافق لوزان؛ پاسخ قاطع آمریکايیها به ظریف
رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا که از منتقدان سرسخت سیاست خارجی دولت اوباما بشمار می رود، روز یکشنبه در گفتگو با فاکس نیوز گفت: اوباما در هر حال باید کنگره را در مورد توافق اخیر هسته ای با رژیم تهران قانع کند.

باب کورکر سناتور جمهوریخواه درباره واکنش اولیه اش پس از اطلاعاتی که از دولت آمریکا درباره توافق به دست آورده است، گفت: هنوز جزئیات زیادی مانده است که مشخص نیست و نمی توان با قاطعیت گفت این توافق برای شهروندان آمریکایی چیزی خوب یا بد است.

از سوی دیگر باراک اوباما در مصاحبه با نشریه نیویورک تایمز گفت: امید من این است که بتوانیم راهی پیدا کنیم که کنگره نظر خود را اعلام کند و این موضوع را تضمین کند که در صورت رسیدن ما به توافق بتوانیم به جلو حرکت کنیم و آنرا اجرایی کنیم.

اوباما در این مصاحبه در مورد لغو تحریمها نیز گفته: تحریمها در صورتی رفع می شوند که رژیم ایران به تعهداتش پایبند باشد.

رئیس‌ جمهور آمریکا در مورد نگرانی اسرائیل و کشورهای منطقه نیز گفت: من به ‌روشنی نشان داده‌ام که رژیم ایران در زمان من صاحب بمب اتمی نمی ‌شود و این رژیم باید متوجه باشد چه می ‌گویم.

اوباما افزود: اگر رژیم ایران بخواهد فریبکاری پیشه کند، تمامی گزینه‌ها را در دسترس نگه خواهیم داشت. بهتر است بدانند که فرصت توافق با آنها (رژیم ایران) یک بار است.

همزمان یک مقام ارشد آمریکایی در واکنش به اظهارات ظریف که گفته است: آنچه در لوزان منتشر شد یک چرکنویس غیر الزام ‌آور است، گفت: رژیم ایران و شش قدرت جهانی موافقت کرده ‌اند که می ‌توانند تفاسیر خود را از این توافق اعلام کنند، اما قرار نیست در مورد واقعیات هیچ اختلافی باشد.

خبرگزاری رویتر در این باره نوشت: برخلاف ادعای ظریف، مقامات آمریکایی تأکید کرده‌اند که جزییات توافق لوزان که روز پنجشنبه منتشر شده است، جای مذاکرات بیشتر ندارد و به‌عنوان بخشی از توافق‌نامه نهایی که تا پایان ماه ژوئن قرار است تکمیل شود، خواهد بود.
...

No comments:

Post a Comment