Friday, February 17, 2017

مشاورجدید امنیت ملی (آمریکا)

Image may contain: 2 people, suit and closeup


مشاورجدید امنیت ملی (آمریکا)
رابرت هاروارد
 هاروارد در خانواده‌ای نظامی (نیروی دریایی) در نیوپورت، رود آیلند زاده شد. او در ایران بزرگ شد و در سال ۱۹۷۴ از مدرسه آمریکایی تهران مدرک دیپلم خود را دریافت کرد. او همچنین قادر به صحبت کردن به زبان پارسی است. پس از فارغ‌ تحصیلی از مدرسه آمادگی آکادمی نیروی دریایی در نیوپورت ورودی آکادمی نیروی دریایی آمریکا را دریافت کرد و در ۱۹۷۹ فارغ‌ تحصیل شد. او همچنین فارغ‌ تحصیل  کالج جنگی نیروی دریایی، و کالج کارکنان نیروهای مسلح است. او دارای مدرک فوق لیسانس روابط جهانی و امور امنیتی استراتژیک است و در رند به عنوان عضو پیوسته اجرایی فعالیت کرده و همچنین فارغ‌ تحصیل برنامه سیاست خارجی مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT) است,
 هاروارد از تجربهٔ زیادی دربارهٔ ایران برخوردار است. یکی از دوستان او در کالج جنگی نیروی دریایی یک ایرانی به نام کاپیتان سعید احمدی بود که پس از انقلاب ایران به او دستور داده شد به ایران برگردد وگرنه تهدیداتی متوجه مادر او می‌شد. سی آی ای که در تلاش برای جذب جاسوس در ایران بود با احمدی تماس گرفت، و احمدی هم برای مشورت به هاروارد زنگ زد. هاروارد در جواب مضطربانه به او گفت در خصوص مسئله‌ای چنین حساس نباید با او در تلفن صحبت کند. احمدی هرگز به سیا نپیوست و در سال ۱۹۸۴ در حمله موشک‌های عراقی به تانکر نفتی که او کاپیتانش بود کشته شد. هاروارد از طریق عکسی که مایکل کوین خبرنگار استرالیایی در مجله نشنال جئوگرافیک منتشر کرد از سرنوشت دوست خود خبردار شد.
در سال ۲۰۰۳۳ هاروارد فرماندهی کارگروه مرکزی جنگ‌افزار ویژه نیروی دریایی را بر عهده داشت. هدف از عملیات اعمال آزادی ناوبری آمریکا و تجسس برای یافتن قایق‌های انتحاری احتمالی بود که نیروی دریایی نگران بود فاجعه‌ای همانند یو اس اس کول که چند سال پیشتر رخ داده بود را رقم بزنند. یکی از مأموریت‌های گروه انتقال چهار قایق کوچک شدیداً مسلح بود تا از شط العرب بگذرند و به بصره برسند. هاروارد نگران تحریک کردن ایران بود وتلاش زیادی می‌کرد از مواجهه جلوگیری کند. او قایق پیشرو یک افسر یگان ویژه نیروی دریایی مسلط به فارسی قرار داده بود و به گروه قایق‌ها دستور داده بود نیت صلح آمیز خود را به نمایش بگذارند.
هاروارد در مراسم بازنشستگی خود در سال ۲۰۱۳۳، با چتری منقش به نماد یگان ویژه نیروی دریایی از یک هواپیما پایین پرید و در ساحل کورونادو، کالیفرنیا که مراسم قرار بود برگزار شود فرود آمد.
 کانال فرهنگسازی و روشنگری ایران نوستالژی: https://telegram.me/IranRoshangariKanal
آنکه ناموخت از گذشت روزگار … هیچ ناموزد ز هیچ آموزگار...
 ...


No comments:

Post a Comment