Thursday, January 23, 2014

کنترل بد دهانی و فحاشی!!



کنترل بد دهانی و فحاشی!!
دشنام گويي و فحاشی و بکار گيري واژه هاي عاميانه زشت و ناپسند به گونه فزاينده اي در ميان اقشار جامعه و کودکان و نوجوانان نیز معمول گرديده. دشنام گويي و بد دهاني تنها منحصر به افراد فحاش نيست بلکه اين پديده در تعاملات اجتماعي ميان تمام اقشار جامعه رخنه کرده است. با اينکه نميتوان دشنام ها را از فرهنگ لغت يک زبان کاملا حذف کرد اما ميتوان کاربرد آنها را در ارتباطات میان فردي تا حد زيادي تحت کنترل در آورد. اما دلايل بد دهاني و دشنام گويي افراد چيست؟

در زير ميتوانيم به چند عامل عمده آن اشاره کنيم:

1 دشنام دادن بخاطر يک اتفاق دردناک و غير منتظره مانند اصابت سر به يک جسم محکم و يا خوردن چکش به انگشتان دست هنگام کوبيدن ميخ.2 دشنام گويي به منظور برقراري هويت گروهي. عضويت در يک گروه خاص و حفظ مرزهاي آن گروه.3 ابراز همبستگي، اتحاد و همدردي با ديگران.4 ابراز صميميت و اعتماد (به ويژه ناسزا گويي زنان در حضور زنان ديگر).5 براي افزايش شوخ طبعي، تاکيد و يا غافلگير کنندگي.6 تلاش براي مستور ساختن ترسها و ناامني هاي فردي.7 دشنام گويي از روي عادت.8 يک شيوه کنار آمدن با استرس و تنش ميباشد. دشنام گويي براي تخليه خشم و تسکين استرس. مانند گريه کردن عمل ميکند.9 بمنظور برانگيختن خشم ديگران و تحريک آنها. ابزاري براي تحقير، توهين و يا ارعاب.10 ابزاري بعنوان محرک تمايلات جنسي.11 دشنام دادن بمنظور جلب توجه، خود نمايي و يا خود شيريني.12 بد دهاني بمنظور قدرت نمايي.

حقايقي در مورد دشنام گويي:1 ثابت گرديده هم مردان و هم زنان دشنام مي دهند

2 مردان بد دهاني ميکنند تا يک هويت مردانه در خود ايجاد کنند. زنان بد دهاني ميکنند تا مانند مردان باشند.

3 بعضی زنان پس از بد دهاني و دشنام گويي بيشتر از مردان احساس شرمندگي و گناه ميکنند.

4 در جامعه دشنام دادن و بد دهاني در مردان قابل پذيرش تر است تا در زنان.

5 مغز با واژه هاي زننده، رکيک و قبيح متفاوت با ساير لغات رفتار ميکند. بطور کلي زبان در نيمکره چپ مغز و در قشر مخ پردازش ميگردد. اما دشنام ها در نواحي پايين تر مغز همراه با غرايز و احساسات پردازش ميگردد.

6 انسان قادر است دشنام و واژه هاي رکيک را 4 برابر سريعتر از ساير لغات به خاطر بسپارد.

7 ثابت گرديده که دشنام گويي پيش از پيدايش زبان پديد آمده است.

8 بيشتر دشنام ها برگرفته از مسايل جنسي، اعضاي تناسلي، کارکردهاي بدن و مذهب ميباشند.

9 افراد هر ميزان در جمع دوستان خود احساس صميمت و راحتي کنند، بيشتر دشنام ميدهند. اين عمل آنها بيانگر آن است که: من در اين جمع راحت و آزاد هستم و هر چه دلم بخواهد ميتوانم بگويم.

10 از دشنام گويي و بد دهاني در ميان دوستان صميمي خود نيز پرهيز کنيد. دليل آن اينست که هنگامي شما در جمع دوستان صميمي خود دشنام ميدهيد، حساسيت دشنام هايي که بر زبان مي آوريد بتدريج در شما کاهش يافته و ممکن است در حضور ساير افراد اين واژه ها ناخواسته از دهانتان بپرد.

11 افرادي که اقدام به يادگيري زبان دوم ميکنند ابتدا واژه هاي زشت و رکيک آن زبان را مي آموزند.

چرا بد دهاني و دشنام گويي ناپسند است؟؟

1 بد دهاني از اعتبار و شان شما کاسته و شخصيت شما را زير سوال ميبرد.

2 روابط شما را به خطر مي اندازد.

3 نزد ديگران از احترام کمتري برخوردار خواهيد شد.

4 نشان دهنده آن است که شما روي رفتار و هيجانات خود کنترلي نداريد. نشانه عدم خويشتنداري و ضعف شخصيتي. عدم بلوغ هيجاني.

5 نشانه جهل، کم سوادي و نا فرهيختگي است. نشانه انحطاط فرهنگي در جامعه نيز ميباشد.

6 زبان افراد بي تمدن، نا پخته و بي نزاکت است.

7 موجب بروز خشونت ميگردد. تنها شرايط را بحراني تر ميسازد.

8 موجب آزار روحي ديگران ميشود. بي اعتنايي و بي توجهي به حقوق ديگران محسوب ميگردد.

9 سبب فساد و به ابتذال کشيده شدن زبان رسمي کشور ميگردد. به گونه اي که واژه هاي اصيل، رسا و گوش نواز به فراموشي سپرده شده و واژه هاي رکيک، عاميانه و دشنامها جاي آنها را پر ميکنند.

10 نمي توان با آن بطور مطلوب ارتباط برقرار کرد. مفهوم و مقصود را آنطور که بايد نميتواند منتقل سازد.

11 دشنام ها اثر بخشي خود را از دست ميدهند. بنابراين کاربرد آنها متداول شده و از قبح شان کاسته ميشود.

12 دشنام ها بحثها را به مشاجره تبديل ميسازند. همچنين موضوع آنها را ميتوانند تغيير دهند. براي مثال فرض کنيد در خلال بحث عوض پاسخ: نه، از نه احمق، استفاده شود. از اين لحظه به بعد خواهيد ديد که ديگر موضوع بحث هر چه که باشد فراموش و به رد و بدل دشنام ميان دو فرد بدل ميگردد.

13 الگوي رفتاري نامناسبي براي کودکان ميگردد.

چگونه زبان خود را رام و مهار کنيم؟؟

شما با کنترل زبان و گفتار در نظر ديگران پخته تر، با هوش تر، مودب، سخن دان، با ملاحظه، دلپذير، با کلاس تر و خوش مشرب تر جلوه کرده و مورد پذيرش و احترام همگان قرار خواهيد گرفت.

1 بر زيان آور بودن بد دهاني اذعان کنيد: شما بد دهاني ميکنيد چرا که دشنام گويي آسان، مفرح، نوعي رک گويي، تاکيد کننده و قانون شکن بوده و درد و خشم را کاهش ميدهد. اما مطمئن باشيد جنبه هاي منفي آن بيش از جنبه هاي بظاهر مثبت آن است. شما با بد دهاني نميتوايند در بحثها پيروز گرديد ـ دشنام گويي ذکاوت، زيرکي و سخن وري شما را اثبات نميکند شما با بد دهاني قادر به جلب احترام و تحسين ديگران نخواهيد بود با بددهاني نميتوان ايجاد انگيزش کرد فقط ميتوان ارعاب کرد.

2 از حذف دشنام گويي ها و بد دهانيهاي جزئي، غير جدي و اتفاقي شروع کنيد: همواره تصور کنيد مادر، دختر خردسال و يا کسي که با وي رودربايستي داريد در کنارتان حضور دارد. عوض استفاده از صفات اهانت آميز و رکيک براي تاکيد، از تغيير لحن و آهنگ در واژه ها و جملات بهره گيريد.براي شرح و توصيف اشياء، آدمها، حيوانات و کارها از واژه هاي رکيک اجتناب ورزيده و بجاي آن مفصل تر شرح دهيد.

3 مثبت بينديشيد و نيمه پر را ببينيد: طوري رفتار کنيد که قادر به انجام امور هستيد. نگراني تا اندازه اي که در شما براي رويارويي با مشکلات ايجاد انگيزه و آمادگي کند کافيست. مثبت انديشي نه تنها اکثر دشنام دادن ها را حذف ميکند بلکه خوشنودي را برايتان به ارمغان آورده و شخصيت شما را نيز در خشان تر ميکند.

4 شکيبايي را تمرين کنيد: آستانه تحمل خود را افزايش دهيد. سريع از کوره در نرويد و در اموري که کنترلي بر آنها نداريد بردباري به خرج دهيد.

5 دشنام نگوييد، کنار بياييد: ما در جهان ناکامل و غير ايده آل زندگي ميکنيم. اما انتظارات ما بطور روز افزون در حال افزايش است. روز به روز شرايط دشوارتر و بد تر شده و تاخيرها، ناکامي ها و نا اميديها افزايش مي يابند. ما چاره اي نداريم مگر اينکه با آنها کنار بياييم. بد دهاني و دشنام گويي مشکلي را حل نميکند.

6 به گلايه کردنها و ناليدنهاي خود پايان دهيد: پيش از ناله کردن و شکوه کردن يک حقيقت بسيار مهم را به خودتان ياد آوري کنيد: هيچ کس مايل به شنيدن ناله و شکايت نيست! چرا بايد باشد؟ شکايت کردن در مورد اموري که شما و ديگران کنترلي بر آنها نداريد کاري عبث است بنابراين از آن پرهيز کنيد. براي ساير شکايات نيز سعي کنيد يک راه حل منطقي و معقول ارائه دهيد. يقين داشته باشيد ديگران اين شيوه برخورد متين، خردمندانه و توام با خويشتنداري شما را خواهند ستود.

7 از واژه هاي جايگزين استفاده کنيد: در زبان پارسي واژه هاي گوناگون و متنوعي براي بيان احساسات و افکار وجود دارد. اما افرادي که به بد دهاني و دشنام گويي عادت کرده اند مکرر از چند واژه معدود تکراري، رکيک و زننده استفاده ميکنند. براي واژه هاي رکيک يک معادل مودبانه بيابيد. چند واژه قدرتمند و يا با مزه يافته و آنها را بکار بريد. برای مثال جاي واژه کپيدن ميتوان از خوابيدن و يا لالا کردن استفاده کرد. شايد ابتدا اين واژه ها شما را راضي نسازند اما به مرور زمان چرا.

8 نقطه نظرات خود را مودبانه بيان کنيد: واکنشها و پاسخهاي خود را تحت کنترل خويش در آوريد.چنانچه فردي از شما انتقاد کرد که کاري را نادرست انجام ميدهيد به وي نگوييد به شما مربوط نيست. اين يک پاسخ تدافعي ، خصومت آميز و کودکانه است. بهتر است اينگونه پاسخ دهيد که اين يک روش جديده و خيلي هم سريعتر انجام ميشه. يا توجيه کردن، پاسخهايي پخته تر و متقاعد کننده تر بدهيد.

9 پيش از سخن گفتن فکر کنيد: از دهان خارج ساختن دشنام و واژه هاي تهي از نزاکت و ادب، مهارت در سخن وري و بي سليقگي آسان است. از انگ زدن و تهمت زدن به دیگران پرهیز کنید. صرف اینکه کسی چیزی بدون مدرک گفته است، شما از تکرار آن خوداری کنید. موجب آزار روحي ديگران ميشود. پيش از اينکه سخن بگوييد از پيامدها و اثرات احتمالي آن مطمئن شويد. چنانچه پس از اينکه حرفي زديد متوجه شديد که گفتارتان توهين آميز و گستاخانه بوده به عقب باز گشته و موشکافانه نوع تعبير و جمله بندي خود را بررسي کنيد. به تدريج با اصلاح اشتباهات گذشته خوش زباني را تمرين کنيد.

10 ترک عادت دشوار است: ترک بد دهاني همچون ساير اعتياد ها همچون ترک سيگار نياز به تمرين، پشتکار، حمايت ديگران و اراده راسخ دارد. نه تنها واژه هاي قبيح را بايد ترک کنيد بلکه احساسات و هيجاناتي که شما را به دشنام گويي وا ميدارند را نيز ميبايست تحت کنترل در آوريد. با زبان پالوده صحبت کنيد و افکار مثبت را جايگزين افکار منفي کنيد. ببينيد در کدام شرايط بيشتر دشنام مي دهيد و شيوه رفتار و برخورد خود را نسبت به آن موقعيت تغيير دهيد.

11 با افراد بد دهان معاشرت نکنيد: دوستان بد دهان خود را کنار بگذاريد تا مجبور نباشيد بمنظور ارتباط برقرار کردن با آنها شما هم بد دهان شويد. با افراد بد دهان نيز مشاجره نکنيد چرا که اينگونه افراد با فحاشي بر شما پيروز خواهند شد. چرا که آنها چيزي از استدلال سرشان نميشود و تنها در دشنام دادن مهارت دارند.

ـبد دهان بودن براي ارتباط برقرار کردن و ايجاد صميمت دشنام دادن گزينه مناسبي نيست.

ـ بد دهان بودن اغلب افراد جامعه دليل نميشود که شما هم مانند آنها بد دهان باشيد.

ـ با خوش زباني به وقار و شخصيت خود بيفزاييد.
ـ تا ميتوانيد واژه هاي جديد بياموزيد. کتاب هاي ادبي، پر مايه و غني از واژه هاي ناب و خوش آهنگ را مطالعه کنيد تا سخن وري را تمرين کرده باشيد!!
آگاهی بنیان رهایی است.
برگ خیال انگیز 

No comments:

Post a Comment