Thursday, December 3, 2015

◀آیا روزهای بدتری در راه است؟◀



◀آیا روزهای بدتری در راه است؟◀

حملات پاریس درباره استراتژی داعش چه می‌گویند:
اشپیگل در گزارشی تحلیلی نگاهی به پیشینه‌ی جهادگرایان اروپایی انداخته و اشاره می‌کند، سرگذشت افرادی که در پشت حملات پاریس بوده‌اند، اطلاعات گسترده‌ای نسبت به ساختار و سازماندهی داعش در اروپا به دست می‌دهد و تایید کننده‌ی آن چیزی است که کارشناسان از دیرباز درباره‌ی آن هشدار داده بودند: «جهادگرایان جدید شهرهای اروپا را در تیررس خود دارند.»

آیا روزهای بدتری در راه است؟

با حملاتی که عبدالحمید اباعود و افرادش در پاریس انجام دادند، تروریسم جهادگرایان در اروپا به سطح جدیدی رسیده است. این نخستین بار است که یک کلان‌شهر اروپایی با چنین حمله‌ی پیچیده‌ای روبه‌رو شده که شبب مرگ دست کم ١٣٠ تن و برجای ماندن ٣٥٠ زخمی شده است.
بروکسل، دیگر شهر بزرگ اروپا هم در هفته‌ی گذشته اعلام وضعیت اضطراری کرد و سیستم مترو و مدارس خود را تعطیل کرد تا جلوی حمله مشابه دیگری را بگیرد.
دیوید تامپسون، روزنامه‌نگار فرانسوی در این باره می‌گوید، حملاتی از این دست دیگر فوق‌العاده و استثنایی نخواهد بود. او در عین حال تاکید می‌کند، نمی‌توان گفت، چیزی شبیه حمله پاریس هر شش ماه و یا یک سال رخ خواهد داد.

حضور داعش در اروپا

به فاصله‌ی کمی پس از حمله‌ی ائتلاف به رهبری آمریکا علیه مواضع داعش در عراق و سپس در سوریه، ابومحمد العدنانی، مسئول تبلیغات داعش از مسلمانان ساکن غرب خواست علیه دولت‌های خود دست به حمله بزنند و حملات پاریس نشان داد این یک تهدید توخالی نبوده است.
کارشناسان و مسئولان برای مدت‌ها نگران هزاران مرد و زنی بودند که از اروپای غربی به سوریه و عراق رفتند تا در کنار داعش بجنگند و یا به کشورهای خود بازگردند و دست به حمله انتحاری بزنند.

وسام نصر، کارشناس جهاد از شبکه تلویزیونی فرانسه ٢٤ در این باره می‌گوید، انگیزه‌ی صورت دادن حمله در اروپا آن چنان در برخی بالاست که گویا در دی‌ان‌ای بسیاری از افرادی است که از اروپا به سوریه سفر کرده‌اند. او می‌گوید، به نظر می‌رسد بسیاری از افرادی که به داعش پیوسته‌اند دانش اندکی از مذهب دارند و بیش‌تر به مفهوم جهاد به عنوان یک حس ماجراجویی علاقمند هستند.

در حال حاضر حدود بیست هزار جنگ‌جوی خارجی از بیش از نود کشور جهان به داعش پیوسته‌اند که حدود هفتاد درصد از حملات انتحاری را انجام می‌دهند.

به باور پیتر نومان، کارشناس جهاد، سه گروه از جهادگرایان خارجی در تیم داعش حضور دارند:
نخست، مدافعانی که برای جنگ علیه بشار اسد در کنار سنی‌ها به سوریه رفته‌اند.
دوم افرادی که به دنبال معنا برای زندگی خود هستند و سیاست و مذهب، انگیزه‌ی اولیه آن‌ها نیست.
سوم رفیق‌بازانی هستند که به همراه دوستانشان به سوریه رفته‌اند.

او نتیجه می‌گیرد، تنها درصد کوچکی از اعضای خارجی داعش عملاً آمادگی دارند دست به حملات تروریستی بزنند. او تخمین می‌زند حدود ٣٠٠ عضو خطرناک داعش که به اروپا بازگشته‌اند دارای انگیزه، ارتباط سازمانی و آموزش لازم زیر نظر «وحشیانه‌ترین گروه تروریستی موجود در جهان» برای دست زدن به حملات تروریستی در اروپا هستند.

عبدالحمید اباعود، طراح حملات پاریس، یکی از این افراد بود. او در بلژیک از خانواده‌ای مراکشی‌تبار متولد شد و با اصرار پدرش در مدرسه‌ای معروف شروع به تحصیل کرد اما یک سال بعد ترک تحصیل کرد و ترجیح داد با دوستان قدیمی‌اش وقت بگذراند.

او تبدیل به فردی دائم‌الخمر شد و در یکی از درگیری‌هایی که در حالت مستی داشت با صلاح عبدالسلام، یکی از مظنونان حمله پاریس که پلیس همچنان به دنبال او است آشنا شد.
او پس از بازداشت و زندانی شدن، به مذهب و انتقاد از غرب رو آورد و این نقطه، آغاز حرفه‌ی او به عنوان یک تروریست بود. او پس از مدتی به سوریه سفر کرد.

در ژانویه ٢٠١٤ افراطی شدن اباعود وارد مرحله جدیدی می‌شود. او برادر سیزده ساله‌اش را از مدرسه می‌رباید و مخفیانه به آلمان می‌برد. آن‌ها از فرودگان کلن به استانبول و از آن جا به سوی سوریه می‌روند.

منابع مالی جهاد

داعش از منابع مالی متعددی برخوردار است. اباعود هم در جمع‌آوری منابع مالی نقش داشته است؛ به طوری که مقامات در ژانویه ٢٠١٤ در پشت دیوار آپارتمان او یک خنجر، اسپری فلفل، وسایل دزدی و مجوزهای گوناگون سرقتی پیدا کردند. در خانه‌ی او نشانه‌هایی از بیعت با داعش به نظر می‌رسید.

شام بهتر از اروپا است

در یکی از ویدیوهایی که داعش منتشر کرده است، اباعود در سوریه از یکی از دوستانش می‌پرسد، زندگی این جا در مقایسه با اروپا چطور است؟ او در پاسخ می‌گوید زندگی در اروپا هیچ و پوچ است. اباعود هم به زبانی نیمه عربی و نیمه فرانسه می گوید «شام [سوریه] بهتر است.

یگان فرانسه زبان داعش

اباعود خود در میان اعضای داعش به ابوعمر البلجیکی معروف بود. بسیاری از اعضای داعش هم فرانسه‌زبان هستند که از کشورهای فرانسه و بلژیک به سوریه سفر کرده و یک یگان فرانسه زبان تشکیل داده بودند.
قرار دادن آ‌ن‌ها در بین یگان‌های عرب‌زبان دیگر بسیار مشکل‌ساز بود زیرا آن‌ها نمی‌توانستند، دستورهای صادر شده را بفهمند.
مقامات امنیتی آلمان معتقدند طرح حمله به پاریس احتمالا به دست خود یگان جنگ‌جویان فرانسه‌زبان در داعش طراحی شده بود.

اشپیگل در پایان می‌آورد که تحقیقات درباره‌ی هویت همه مهاجمان پاریس همچنان ادامه دارد و هنوز سوالات زیادی وجود دارد اما مهم‌ترین مساله این است که هنوز کسی نمی‌داند، آیا عبدالحمید اباعود بعدی در اروپا دست به کار شده است یا نه.

نشانی برگ ما در تلگرام با مطالب متنوع : به برگ روشنگری ما در تلگرام با تازه ها در جهان بیوندید. و در معرفی آن به دوستان خود نیز کوشا باشید. آنکه ناموخت از گذشت روزگار … هیچ ناموزد ز هیچ آموزگار... ◀نخستین گام در راه آگاهى، درک جهل است!! آگاهی بنیان رهایی است. موریس آریایی... https://telegram.me/DemocracyForIran

No comments:

Post a Comment