Thursday, December 10, 2015

به اراده شرکت‌های اروپایی



«به اراده شرکت‌های اروپایی دسترسی گروه تروریستی داعش به اینترنت می‌تواند قطع شود» اما چرا نمیشود؟!!

گزارش تحقیقی مجله «اشپیگل» آلمان این سوال را مطرح می‌کند که دسترسی داعش به اینترنت را چگونه می‌شود قطع کرد؟
این گزارش نشان می‌دهد که این کار به احتمال بسیار زیاد در حیطه قدرت شرکت‌های اروپایی هست.
این گزارش می‌گوید احتمال دارد این شرکت‌ها بخاطر سود مالی خود این کار را انجام ندهند.


گروه تروریستی داعش شباهت‌های کمی با پیشینیان خود ندارد - اما یکی از نکاتی که آن‌را برجسته و از دیگران متمایز می‌کند، استفاده موثر از اینترنت برای پخش تبلیغات و سربازگیری است. گزارشی که مجله «اشپیگل» آلمان منتشر کرده این سوال مهم را مطرح می‌کند که آیا نمی‌توان دسترسی این تروریست‌ها به اینترنت را قطع کرد؟

پاسخ تحقیقات این مجله به این سوال این است که شرکت‌های اروپایی که داعش از طریق بشقاب‌های ماهواره‌ای آن‌ها به اینترنت دسترسی دارد این قدرت را دارند اما بخاطر نفع مالی چنین کاری نمی‌کنند.

گزارش این مجله از استان «هاتای» در ترکیه که در مرز با سوریه قرار دارد آغاز می‌شود. مرکز این استان شهر تاریخی انطاکیه است که روزگاری یکی از پنج شه مسیحیت بود. انطاکیه امروز اما به یکی از مراکز اصلی ارتباط داعش با بقیه دنیا بدل شده است. گزارش‌ها و تحقیقات متعددی نشان می‌دهد که دولت ترکیه کاری برای سرکوب استفاده موثر داعش از این شهر انجام نمی‌دهد.

از بازارهای همین شهر است که تجهیزات اینترنتی لازم به افرادی فروخته می‌شود که می‌توانند آن‌را به دست داعشی‌ها برسانند. فروش این تجهیزات کسب و کار بسیار پررونقی است. تجهیزات سخت‌افزاری حدود ۵۰۰ دلار تمام می شود و سپس هزینه ماهی ۵۰۰ دلار برای بسته‌های کوچک داده.

این فن‌آوری کمک حال مردمی است که در مناطق روستایی یا دورافتاده زندگی می‌کنند اما در ضمن می‌تواند شاهراه اصلی ارتباط داعش با اینترنت باشد.

دو مورد از فروشندگان مستقر در انطاکیه به «اشپیگل» گفتند که هر کدام حدود ۲۵۰۰ کاربر در سوریه دارند و درآمدهای ماهیانه‌شان حدود ۱۰۰ هزار دلار است. بسیاری از این کاربران در مناطق تحت کنترل داعش همچون رقه و دیرالزور هستند جایی که استفاده از اینترنت بدون اجازه داعش ممکن نیست.

داعشی‌ها در بعضی مناطق کل اینترنت را قطع کرده‌اند و در مناطقی دیگر به کافی‌نت‌ها یا حداقل شبکه‌های «وای فای» محلی اجازه حضور داده‌اند. اما نکته اینجا است که داعش در مورد این دسترسی تصمیم می‌گیرد.

اما بشقاب‌های ماهواره‌ای پیش از این‌که به انطاکیه برسند عموما از شهر دیگری می‌گذرند: روتردام، سومین بندر بزرگ جهان. بقش کوچکی از ۱۲ میلیون کانتینری که هر سال از این بندر می‌گذرد انواع آخرین فن‌آوری‌های ماهواره‌ای است که به خاورمیانه می‌رود. این تجهیزات معمولا در سطح کلان در آسیای شرقی ساخته می‌شود و به یکی از سه شهر پاریس، لندن و لوکزامبورگ می‌رود که مراکز سفارش و ساخت آن‌ها هستند.

در این‌جا است که زنجیره شرکت‌های ماهواره‌ای اروپا آغاز می‌شود. سه شرکت بزرگ یوتلساتِ فرانسه، آوانتیِ بریتانیا و «اس ئی اسِ» لوکزامبورگ در آغاز این زنجیره قرار دارند. برند‌ «هیوزِ» آوانتی و «توویِ» یوتلسات از برندهای مطرح هستند. شرکت‌های دیگری مثل شرکت آلمانی «سات اینترنت سرویسز» مستقر در شهر شمالی «نواشتات آم روبنبرج» نیز از همکاران این سه شرکت بزرگ هستند.

این شرکت آلمانی در چند سال گذشته بسیار رشد کرده است و از عوامل این رشد گسترش به بازار ترکیه بوده است. از آن‌جا که اکثر مردم اروپا از انواع ارزان‌قیمت اینترنت پرسرعت برخوردارند، این بازار عموما اشباع شده است. در خود ترکیه هم

وضعیت کم و بیش این‌جا است. اما فروش به کشورهای خاورمیانه از ترکیه از راه‌های اصلی سودآوری است.

«اشپیگل» پس از صحبت با بعضی از این شرکت‌ها به این نتیجه رسیده که شرکت‌های ماهواره‌ای اگر می‌خواهند با تجهیزات جی پی اس خود می‌توانند متوجه شوند که مشتریانشان کجا هستند و در صورت نیاز با یک کلیک آن‌ها را قطع کنند.

داده‌های «جی پی اس» که خود اشپیگل از دو سال گذشته به دست آورده نشان می‌دهد که بسیاری از بشقاب‌های ماهواره‌ای وصل به این شرکت‌ها در مناطق تحت کنترل داعش قرار دارند. یعنی در مناطقی مثل رقه، پایتخت داعش، الباب، دیرالزور و سایر شهرهای کنار رودخانه فرات در سوریه و عراق که در دست داعش هستند.

این مجله می‌گوید هزینه‌های بسیار زیاد این کسب و کار شاید شرکت‌های اروپایی را مجبور کرده که نتوانند از سود حاصله از این کار چشم بپوشند. هزینه ساخت ماهواره و فرستادن آن به مدار کره زمین چیزی حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون یورو است و بعد تازه هزینه‌های عملیاتی مطرح می‌شود. یک ماهواره تنها حدود ۱۵ سال در مدار می‌ماند و در این مدت باید سرمایه‌گذاری انجام‌شده در آن به نتیجه برسد.

آیا شرکت‌های اروپایی عامدانه به داعش اجازه استفاده گسترده از اینترنت می‌دهند؟

صاحبان آن‌ها چه پاسخی در این زمینه خواهند داشت؟

مثلا شرکت «یوتلسات» که ۲۶ درصد سهام آن متعلق به دولت فرانسه است - همان دولتی که مشغول ساختن ائتلاف جهانی علیه داعش است.
مجله «اشپیگل» آلمان
...

پ.ن: ◀تا هنگامیکه کشور های دیگر بخاطر سود مالی و منفعت پرستی اقدام به بستن راه های ارتباطی گروه های تروریستی نکنند, هیچ نبا ید تعجب کنند که تروریستهای جنایتکار بیایند و زیرپایشان بمب گزاری کنند و آنها را به رگبار ببندند!هنوز هم دیر نشده است, باید ارتباطات اینترنتی و ماهواره ای تروریستها را قطع کرد, واگر نه دوباره امکان جنایات بزرگتر دیگری در جهان و در کشور های اروپایی از سوی تروریستهای جنایتکار است!! موریس آریایی.◀در یک حکومت استبدادی و دیکتاتوری تنها چیزی که به طور مساوی در جامعه پخش میشود ترس و وحشت از دیکتاتور جنایتکار و ایجاد رعب و وحشت است! مرگ و ننگ ابدی بر آخوندان فاسد و جنایتکار و اسلام تبهکار تازیان و مرگ بر جمهوری فاسد و جنایتکار اسلامی به هر شکل و نوع آن...موریس آریایی. اسلام تازیان جنایتکار مکتب نابودی و ویرانی و تباهی است و برای ساختن نیامده، آمده است تا هرآنچه بشر ساخته، غارت و تخریب و نابود کند. اسلام تازیان تبهکار همین گندی است که در ایران اشغالی است. جمهوری فاسد و جنایتکار اسلامی نیز برای ایرانیان جز فقر، جنایت، فحشا و فاحشگی ، اعتیاد، قتل، کشتار، غارت، اسید پاشی، چاقوکشی، سنگسار، تجاوز به زنان و مردان و اعدام کاری نکرده است...آگاهی بنیان رهایی است. موریس آریایی... نشانی برگ ما در تلگرام با مطالب متنوع : ◀به برگ روشنگری در تلگرام بیوندید. و در معرفی آن به دوستان خود نیز کوشا باشید.https://telegram.me/DemocracyForIran

No comments:

Post a Comment