Saturday, April 15, 2017

روشنگری و فرهنگسازی

Image may contain: 1 person


روشنگری و فرهنگسازی
 «سخنرانی شاهنشاه آریامهر در نخستین همایشِ جهانی زرتشتیان در ایران»
 شاهنشاه آریامهر: «خوشوقتم که‌ شما نمایندگانِ "زرتشتیان و پارسیان جهان" را در اینجا {تهران} مى بینم، و از اینکه‌ با "برادران ایرانىِ خود" تماس نزدیک برقرار داشته‌اید، موجب خوشوقتى است. "ایران" میهنِ دیرینه-یِ‌ شماست و ما هیچ فرقى بین شما و سایر ایرانیان نمى بینیم، و شما را همواره‌ "ایرانى اصیل" دانسته‌ و انتظار دارم محدودیت‌هایی که‌ در  کشورهاى خود دارید به زودى مرتفع شده و بتوانید در میهنِ نخستین خود{ایران}، مانند سایر "برادران زرتشتى" در آغوشِ مام میهن قرار گیرید.»
 شاهنشاه آریامهر، در پاسخ به سخنانِ نمایندگانِ "کنگره-یِ‌‌ جهانى زرتشتیان" که‌ از 30 مهر تا 5 آبانِ 1339 در تهران برگزار گردید ، مجددا فرمودند: «اکنون مشغول به‌ کوشش بسیار براى پیشرفت صنعتى و اقتصادى مملکت، و توسعه-یِ‌ روز افزون عدالت اجتماعى، و بالا بردن سطح زندگى ملت خود هستیم. در این راه‌، "زرتشتیان ایران" که‌ مردمى شرافتمند و فعال و خدمتگزار هستند، سهم موثرى دارند. امیدوارم در آینده‌، از همکارى کلیه‌-یِ "زرتشتیان جهان" در این راه‌ استفاده‌ نماییم {کنیم}.»
-----------------------------------------
 پانویس: به خشنودی اهورامزدا، با درود. آنچه در این جُستار خواندید، برگرفته شده از سخنرانی جاوید نام "شاهنشاه آریامهر" به فراخورِ (مناسبتِ) برگزاری "نخستین هَمایشِ (کنگره-یِ) جهانیِ زرتشتیان در ایران"، به تاریخِ سی امِ مهر ماهِ دو هزار و پانسَد (صد) و نوزدهِ شاهانشاهی بود. پنجاه و پنج سال پیش.
 بُنمایه-یِ این جُستار نیز، نَسکِ (کتابِ) ارزشمندِ «تاریخ پهلوی و زرتشتیان» به خامه-یِ (به قلمِ) شادروان موبد آنام (دکتر) "جهانگیر اُشیدری" است. روانشاد موبد جهانگیر اُشیدری، یکی از فرزانگانِ نامدارِ هازمانِ (جامعه-یِ) "زرتشتیان/ بهدینانِ ایرانزمین" بودند، که افزون بر داشتنِ پایان نامه-یِ دانشیک (دکترا) از دانشکده-یِ دامپزشکیِ دانشگاهِ تهران، و داشتنِ زینه-یِ (درجه-یِ) "تیمساری" در نیرویِ زمینی ارتش شاهنشاهی ایران، پس از درگذشتِ شادروان موبدان موبد"رستم شهزادی"، در جایگاهِ فَرنشینِ "انجمن موبدان تهران" نیز زندگانی خویش را تا واپسین دَم در راهِ نیکیاری (خدمت) به "آیین و فرهنگ زرتشتی" سپری کردند.
بابک (k-b-mm)

No comments:

Post a Comment