Tuesday, August 2, 2016

چند آگاهی...




چند آگاهی... 
باید افزود که همه چیز با رفتن شاه آغاز شد. شاه که رفت منطقه و جهان نیز نا امن شد. موریس آریایی 
1-
تونی بلر: داعش را ما به وجود آوردیم 
نخست وزیر پیشین انگلیس اعترافات مهمی دربارۀ نقش آمریکا، بریتانیا و ائتلاف متجاوز به عراق در پیدایش داعش مطرح کرد. 

تونی بلر به خاطرهمراهی نیروهای نظامی بریتانیا با امریکا در جنگ عراق پوزشخواهی کرد. بلر، همچنین، اعتراف کرد بخشی از مسئولیت پیدایش داعش خود آنان هستند. نخست وزیر پیشین انگلستان درباره پیدایش گروه داعش گفت:" برخی شواهد و دلائل به خوبی بیانگر ارتباط میان پیدایش گروه داعش و جنگ سال 2003 عراق است."
وی در مصاحبه با شبکه "سی ان ان" و پس از 12 سال شانه خالی کردن ازپوزش خواهی صریح برای تصمیم جنگ عراق، زبان به پوزش باز کرد.
بلر گفت: "می خواهم به خاطراشتباهات گذشته پوزشخواهی کنم وبگویم اطلاعاتی که ما در این زمینه دریافت کردیم نادرست بود؛ زیرا ما حتی درصورت اقدام صدام حسین در استفاده از سلاح های شیمیایی علیه مردم کشور خود و دیگران، تصورات درستی از آن نداشتیم ."
وی افزود: "هم چنین ازدیگراشتباهات مربوط به برنامه ریزی و تاکید بر روش های نادرستی که پس از سقوط رژیم عراق اتخاذ شد نیز پوزشخواهی می کنم."
بلر، همچنین، مسئولیت وضع کنونی منطقه را متوجه آمریکا و متحدانش به ویژه بریتانیا دانست و گفت: "طبیعتا نمی توان گفت کسانی که سال 2003 در نابود کردن رژیم صدام حسین دست داشتند، مسئولیتی در وضعیت سال 2015 ندارند".
فرید زکریا مجری سرشناس آمریکایی که با بلر مصاحبه می کرد وی را متهم کرد که در خصوص جنگ عراق گوش به فرمان بوش رئیس جمهوری سابق امریکا بوده است.
بلر سال 2004 در مجلس انگلستان گفته بود هرگز به خاطر جنگ عراق عذر خواهی نخواهم کرد؛ زیرا بر این باور هستم که تصمیم درستی بوده است.
وی سال 2007 نیزبا این جمله که " معتقدم نباید برای اقدامات خود درعراق معذرت خواهی کنیم" بار دیگر مخالفت خود را با پوزشخواهی تکرار کرده بود.
+++
2-
بلر به بوش- دسامبر ۲۰۰۱: سرنگونی صدام با رضایت ایران انجام شود

انتشار نامه‌های بوش و بلر نشان می‌دهد که نخست‌وزیر بریتانیا نگران نقش ایران و سوریه در عراق بوده است. +
این نامه‌ها به عنوان بخشی از گزارش رسمی بریتانیا راجع به جنگ عراق منتشر شده‌اند.
گزارش از نزدیکی بیش از حد بلر به واشنگتن و بوش خبر می‌دهند.+


گزارش رسمی بریتانیا در مورد جنگ عراق (گزارش چیلکات) دیروز منتشر شد. این گزارش ۲/۶ میلیون کلمه‌ای جزئیات بسیاری دارد و بخش‌های مختلف آن امروز در سراسر جهان خبرساز شده‌اند — بخصوص نامه‌هایی که تونی بلر، نخست‌وزیر وقت بریتانیا، با جورج دبلیو بوش، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا، رد و بدل کردند. +

نزدیکی بسیار آقای بلر به بوش و اعلام وفاداری بی‌چون و چرای او به واشنگتن بخصوص مورد توجه رسانه‌ها در لندن بوده است. آقای بلر بعضی نامه‌هایش را با عبارت «تا همیشه در کنار تو، تونی» امضا کرده است.+

بلر در نامه‌ای که در ژوئیه ۲۰۰۲ (یعنی کمتر از یک سال پیش از اشغال عراق) به بوش می‌گوید: «هر چه پیش آید من در کنار تو خواهم بود». +

اما جالب آن‌که در پیامد ۱۱ سپتامبر اما مدت‌ها پیش از جنگ عراق بلر در نامه‌ای به بوش می‌گوید که بهتر است سرنگونی صدام با رضایت ایران و سوریه انجام شود و احتمال می‌دهد که بتوان به «رابطه‌ای متفاوت» با این دو کشور رسید. او در نامه‌ای در دسامبر ۲۰۰۱ می‌گوید: «اگر سرنگونی صدام، هدف اصلی باشد، انجام این کار به صورتی که سوریه و ایران طرفدار آن باشند یا به آن رضایت دهند به جای این‌که در عین حال به هر سه حمله کنیم بسیار راحت‌تر خواهد بود. من خواهان این هستم که به این دو کشور امکان برقراری رابطه‌ای متفاوت داده شود». +

اما پس از جنگ عراق و سرنگونی صدام، نگرانی‌های بلر راجع به نقش ایران بالا می‌گیرد.+

مثلا در بهار ۲۰۰۴، یک سال پس از اشغال عراق، بلر هشدار می‌دهد که نیمه‌نصفه رها کردن کار «ترمیم» عراق می‌تواند خطرناک باشد. او در نامه‌ای در ماه مه ۱۱ تقاضا را در مورد عراق مطرح می‌کند و از جمله هشدار می‌دهد که دولت‌های ایران و سوریه دارند در عراق «مشکل‌آفرینی» می‌کنند و باید با آن‌ها مقابله کرد. +

در دسامبر ۲۰۰۶، آقای بلر در سفر به عراق از نیروهای بریتانیا در بصره دیدار می‌کند. او پس از این دیدار در نامه‌ای به بوش می‌گوید باور سربازان بریتانیا بر این است که دولت ایران مسئول اصلی ناآرامی در عراق است. او مشخصا می‌گوید:+

"باید به شبه‌نظامی‌ها توجه کرد. شکی نیست که ایران بازیگر اصلی مسئول ایجاد خشونت است."+

این در حالی‌ست که به اواخر دوره زمام‌داری تونی بلر نزدیک می‌شویم. او تنها شش هفته پیش از استعفای خود، در مه ۲۰۰۷، آخرین نامه هشدارآمیزش به بوش را می‌نویسد و می‌گوید: «ما در حال شکست خوردن نیستیم اما قابلیت پیشروی واقعی هم نداریم». +

او در این نامه می‌گوید که لندن و واشنگتن در عراق باید در «سه جبهه» بجنگند: «شورش سنی‌ها، القاعده و شبه‌نظامیان شیعه تحت حمایت ایران». +

بلر می‌گوید «آدم‌های ارشد ما» به او گفته‌اند که اگر القاعده و ایران از صحنه کنار بروند اوضاع عراق «بدون شک… قابل مدیریت» خواهد بود اما «تا وقتی که ما در سه جبهه می‌جنگیم، شورشیان سنی به جوخه‌های مرگ شیعه توجیه ارائه می‌کنند و ترس‌ّای دولت عراق از بازگشت بعثی‌ها را تقویت می‌کنند؛ القاعده می‌تواند مدعی شود که دارد علیه شیعیان ضدحمله می‌گند؛ و البته همه می‌توانند تقصیر را به گردن ما بیاندازند». +

نخست‌وزیر بریتانیا البته تا به انتها به تفکر بوشی در مورد عراق و منطقه نزدیک بوده است و در همین نامه می‌گوید «همان‌طور که تو همیشه به درستی می‌؛ویی این نبردی است بین آزادی و افراط‌گرایی، بین دموکراسی و تروریسم».
+++
3-
ترامپ: صدام حسین در کشتن تروریست ها "خیلی خوب" عمل کرد!
نامزد احتمالی حزب جمهوریخواه برای انتخابات آینده ریاست جمهوری ایالات متحده که همواره سیاست خارجی دموکرات ها را مورد انتقاد قرار داده، اخیرا عملکرد صدام حسین دیکتاتور پیشین عراق را تحسین کرده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دونالد ترامپ سه شنبه شب در سخنانی در میان جمعی از هواداران خود در ایالت کارولینای شمالی گفت "صدام حسین آدم بدی بود، درست ... اما می دانید او چه کار خوبی کرد؟ او تروریست ها را کشت. او این کار را خیلی خوب انجام داد."

اظهارات این سرمایه دار نیویورکی ساعاتی پس از آن بیان شد که باراک اوباما برای نخستین بار در گردهمایی انتخاباتی هیلاری کلینتون، نامزد احتمالی حزب دموکرات برای انتخابات پائیز آینده، در همین ایالت حاضر شد و وزیر خارجه پیشین خود را "شایسته ترین فرد" برای راهیابی به کاخ سفید معرفی کرد.

در حالی که کلینتون و اوباما از نقش یکدیگر در پیشبرد سیاست خارجی آمریکا در طول بیش از هفت سال گذشته تقدیر کردند، ترامپ که قبلا گفته بود اگر دیکتاتورهایی مانند صدام و معمر قذافی – دیکتاتور پیشین لیبی – هنوز در قدرت بودند جهان صد در صد بهتر بود، بار دیگر از سیاست خارجی دولت اوباما انتقاد کرد.

این در حالی است که در کارنامه صدام حسین، که حکومت او در پی حمله نظامی ایالات متحده به عراق در سال ۲۰۰۳ میلادی سرنگون شد، هیچ موردی از کشتن تروریست ها و استفاده از نیروی نظامی علیه گروه های تروریستی مانند القاعده وجود ندارد.

به نوشته آسوشیتدپرس، دونالد رامسفلد وزیر دفاع وقت ایالات متحده در دولت جرج دبلیو بوش، در همان سال گفته بود که صدام حسین حتی پاداشی معادل ۲۵ هزار دلار آمریکا برای خانواده های تروریست هایی که اقدام به حملات انتحاری کنند پیشنهاد داده است.

هر چند آمریکا در طول جنگ ایران و عراق در دهه ۸۰ میلادی از بغداد حمایت می کرد، اما عراق صدام حسین از سوی واشنگتن به عنوان یک کشور حامی تروریسم شناخته شد. چرا که او منتقدان کشورش را سرکوب کرد و حتی از سلاح شیمیایی علیه مردم خودش استفاده کرد؛ که منجر به مرگ هزاران زن و مرد و کودک کرد شد.

با این حال، نقطه نظرات دونالد ترامپ در عرصه سیاست خارجی، بارها جنجال برانگیز شده است. وی سال گذشته میلادی نیز در انتقاد از سیاست اوباما در سوریه، عملکرد رئیس جمهوری روسیه در سوریه را ستود و گفت ولادیمیر پوتین کاری را می کند که رئیس جمهوری ما نمی کند.

وی همچنین گفته بود که در صورت رئیس جمهور شدن با ولادیمیر پوتین دیدار خواهد کرد؛ اظهاراتی که با استقبال رئیس جمهوری روسیه روبرو شد و او نیز در مقابل دونالد ترامپ را "شخصی سرزنده و با استعداد" توصیف کرد.

برخی نظرات ترامپ حتی با انتقاد جمهوریخواهان نیز روبرو شده است؛ به طوری که برخی تلاش کردند از معرفی دونالد ترامپ به عنوان نامزد نهایی حزب جمهوریخواه در کنوانسیون ملی این حزب – که قرار است از ۱۷ تا ۲۱ ژوئیه در شهر کلیولند ایالت اوهایو برگزار شود – جلوگیری کنند.
+++
باید افزود که همه چیز با رفتن شاه آغاز شد. شاه که رفت منطقه و جهان نیز نا امن شد. موریس آریایی
The whole world is destroyed because of liberal policies of this country. The dumbest US president Jimmy Peanut man Carter 1979 destroyed IRAN and that was the beginning of destruction for Middle East. Now the second Dumbest US President Houisein Obama is making deals with Terrorist Iranian Regime, to destroy the rest OF the Middle East and Civilized European countries, all by design. Our heart is broken for what happened to beautiful IRAN, and the great REZA PAHLAVI , nature bless him and the rest of the family.

No comments:

Post a Comment