Thursday, August 4, 2016

خرافات به معنی باور غیرمنطقی





خرافات به معنی باور غیرمنطقی به تأثیر امور ماورای طبیعت و خلاف عقل، علم و تجارب شهودی در امور طبیعی است. خرافه، به عبارت دیگر، هر نوع اندیشه باطل و خلاف واقع است. در خرافه، رویدادها و حوادثی که با هم ارتباط منطقی ندارند، به یکدیگر ربط داده می‌شوند و یا علت و معلول یکدیگر دانسته می‌شوند. خرافات ریشه در دین ها دارد. خرافات، «پندار موهوم» است که سپس تبدیل به گفتار یا کردار نیز می شود اما به هر حال نه تنها ریشه در علم و عقل و خرد نداشته بلکه حتی پایه‌ای که در خیال و تخیل نیز ندارد. پس باید گفت خرافات مبتنی بر وهم است که خود از نظر روانی، ریشه در جهل و ترس دارد. خرافات به خصوص در زمان انحطاط جامعه و حکومت رشد کرده و توسط رهبران بی کفایت دینی ترویج می‌شود تا هم بار مشکلات به نیروهای ماورایی نسبت داده شود و هم اینکه مردم به جای تلاش، اتحاد و مبارزه برای حل مشکلات خود دست به دامان نیروهای خیالی و ماورایی شوند.
خرافات و وسواس رابطه تنگاتنگی با هم دارند. فرد خرافاتی وسواسی نیز است.

دعا، فالگیری و طالع بینی بیسوادی و خرافات و توهین به شعور انسان است، هنگامیکه دانش از پاسخ به پدیده یا مشکلی باز میماند، و اگر چیزی را نتوان با خرد و دانش و علم پزشکی انجام داد، با موهومات و خرافات نیز به هیچ وجه امکان پذیر نخواهد بود!! هنگامیکه عقل انسان فعال باشد و به کار گرفته شود دیگر نمیتواند هر حماقت و نادانی و خرافاتی را باور کند.موریس آریایی- آگاهی بنیان رهایی است...!!

برخی خرافات معمول
زنبور: اگر زنبور در خانه‌ای وارد شد، به این معنی است که به زودی مهمان برای آن خانه می‌آید.
پرنده: وارد شدن پرنده در خانه‌ای، نشانهٔ مرگ است!!
سیزده: در بیشتر هتل‌ها اتاقی به شماره ۱۳ وجود ندارد یا در آسمان خراش‌ها آسانسور از طبقه دوازده به چهارده می رود!!
شکستن آینه: بنا بر برخی باورهای سنتی اگر کسی شیئی را که تصویرش در آن است مخدوش کند، هفت سال بدبیاری می آورد!!

◀ روشنگری و فرهنگسازی: مطالب را با ذکر منبع و نام برگ به اشتراک بگذارید، اینگونه ارزشگزاری به کار و زحماتی است که نویسندگان مطالب میکشند. سرقت ادبی جرم است، کوشش کنید خودتان نو آوری کنید. بی فرهنگی نکنید و اگر مطلبی هم از جایی بر میدارید نام برگ و منبع و نویسنده آن را نیز نام ببرید!! کدبان موریس آریایی- آگاهی بنیان رهایی است..... ◀کانال فرهنگسازی و روشنگری ایران نوستالژی:
https://telegram.me/IranNostalgiaKanal
----------------------------------


No comments:

Post a Comment