Tuesday, December 17, 2013

روشنگری ،روشنگری… و باز هم روشنگری...



اسلام جنایتکار است
برای آزادی و سربلندی ایران تنها یک راه وجود دارد
روشنگری ،روشنگری… و باز هم روشنگری...
موریس آریایی : اگر زنان را از حق و حقوق خود بیشتر آگاه کنند، دین قرون وسطایی و ضد زن تازیان را کنار خواهند گذاشت. دین متجاوزی که ارزش زن در آن نیم مردان است! ناداني و خرافات، با يکديگر ارتباطي نزديک و رياضي وار دارند. دین ها نیز مانند خدایان گوناگون مجموعه ای از اعتقادات، باورها، حدیثها و خرافات کهن است که اکثر انسانها آن را به ارث میبرند و خود انتخاب نمیکنند. این میراث اجباری را در چارچوب تعصب و شنیده های متافیزیکی که دلیل علمی و منطقی برای اثبات آنها وجود ندارد در پشت دیواری از تعصب و در سایهٔ خرافات پرورش داده میشود و از نسلي به نسل ديگر انتقال مي يابد. مطلبی که در زیر می آید از دوست فرهیخته و هم اندیش من خانم نسیم بصیری در باب اسطوره شناسی و فمنیسم مقاله ای از ایشان توسط انتشارات دانشگاه برلین منتشر گردید تحت عنوان : " زنان قوی تر از مردان : بررسی قدرت زنان در اسطوره " که برگردان پارسی بخش مختصری از آن توسط ایشان در اینجا می آید :
.........................................................................
این ایده که زنان می توانند از خواسته های جهان مردان سرپیچی کرده و یا آنها را رد کنند "خواه برای مردان و یا خدایان "،بعنوان یک تم برای کمدی های جهان باستان پذیرفته شده بود اما یک سری کامل از افسانه ها و زنان واقعی وجود دارند که در این امر بسیار مشهورند.
برخی از زنان در برابر عشق خدایان مقاومت می کردند : "مارپسا" در مقابل عشق شدید "آپولو " مقاومت نمود و در کنار همسرش "ایداس" به زندگی خویش ادامه داد. در حقیقت آپولو در بدست آوردن زنان شانسی نداشت:
"دافنه " خود را به یک درخت برگ بو تبدیل کرد اما به خدایان تسلیم نشد.بسیاری از خدایان دیگر با عدم پذیرش و طرد مشابه مواجه شدند ... : اعتقاد راسخی در جهان باستان وجود دارد که انسان هرگز نمی تواند با مورد توجه خدایان قرار گرفتن ، به خوشبختی برسد.
زنان قهرمان دیگری در اسطوره وجود دارد ، برای مثال : کیرکه جادوگری قدرتمند بود که دشمنانش را به حیوان تبدیل می کرد، پیکوس،سکولا و همراهان اودوئوس را به خوک مبدل نمود . او توسط کیرکه طلسم شد و بمدت یک سال همسرش باقی ماند و "هراکلس " جذب "امفال" ملکه آسیای صغیر گردید . هراکلس پوست شیر و کلاب ( گرز) خود را به امفال تقدیم کرد . او همچنین خودش را نیز برای بدست آوردن یک زندگی خوب تسلیم نمود و به کارهای زنانه چون ریسندگی و بافندگی پرداخت.
حتی جالب تر زنان تاریخی می باشند که به دلیل تحت سلطه در آوردن شوهران خود مشهور هستند. با این حال تحریفات فراوانی در این زمینه وجود دارد : در واقع کلئوپاترا، آخرین ملکه مصر، ابتدا سزار و سپس مارک آنتونی را تحت سلطه خود در آورد.
پس از پیروزی آگوستوس بر مارک آنتونی ، کلئوپاترا دست به خودکشی زد__ رد قدرتمند ترین مرد جهان...
" زنان قوی تر ازخدایان و مردان : بررسی قدرت زنان در اسطوره "__ انتشارات دانشگاه برلین -نسیم بصیری
ترجمه فارسی : نسیم بصیری
تصویر :
Rosa Luxemburg, Simone De Beauvoir and Emma Goldman (1930’s)

No comments:

Post a Comment